مرکز پژوهشی محیا
در محیا، ما چشمهایمان را به روی پرسشها و چالشهای جامعه بسته نگذاشتهایم.
هر روز، با نگاهی تیزبین، مسیر تحولات اجتماعی را رصد میکنیم و میکوشیم پاسخهایی علمی، کاربردی و الهامبخش برایشان بیابیم.
اینجا جایی است که ایدهها جان میگیرند و اندیشهها بال میگشایند؛
از فصلنامههای تخصصی گرفته تا طراحی بازیها، از نگارش کتاب و مقاله تا خلق طرحها و جزوات آموزشی.
پژوهش در محیا تنها برای «دانش» نیست؛
برای آن است که دختران و خانوادهها، جامعه و نسلهای آینده، با نگاهی روشنتر و مطمئنتر در مسیر زندگی قدم بردارند.

کتاب «نگاهی کلی بر تربیت اسلامی»
این کتاب، حاصل کارگاه «نگاهی کلی بر تربیت اسلامی» است که با تدریس استاد هادیزاده و به همت بنیاد محیا برگزار شده است.
در این نوشته، مروری جامع بر مبانی و شیوههای تربیت اسلامی ارائه میشود؛ از اصول تربیت در کودکی و محیطهای اثرگذار بر رشد گرفته تا چالشهای دوران بلوغ، نقش عقل و آزادی، و وظایف مربی در این مسیر.
این کتاب تلاش دارد با رویکردی کاربردی و الهامبخش، افقی روشن از تربیت اسلامی پیش روی مخاطب بگشاید.

کتاب«ازدواج و اهمیت آن در کلام معصومین»
این کتاب مجموعهای دستهبندیشده از سفارشها و توصیههای معصومین علیهمالسلام درباره اصل ازدواج و آداب آن است. محتوای آن، نگاهی جامع به جایگاه ازدواج در اسلام ارائه میدهد؛ از فضایل و برکات این پیمان الهی گرفته تا معیارهای انتخاب همسر، آداب عقد و عروسی، و نقش ازدواج در سعادت فرد و جامعه.


کتاب«اهمیت فرزند و فرزندآوری درکلاممعصومین»
این کتاب مروری است بر سخنان پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله و اهلبیت علیهمالسلام درباره جایگاه فرزند و اهمیت فرزندآوری در زندگی مسلمانان.
در این مجموعه، احادیثی گردآوری شده که به ارزشهای معنوی و مادی داشتن فرزند، برتری دختر، موانع فرزندآوری و نگاه اسلام به سقط جنین میپردازد.
این کتاب تلاشی است برای بازخوانی نگاهی دینی به مسئلهای سرنوشتساز که امروز بیش از همیشه نیازمند توجه است.

کتاب«تربیت تشکیلاتی و تشکیلات تربیتی»
این کتاب برگرفته از کارگاه آموزشی دکتر حسین عرباسدی است که به همت بنیاد محیا در زمستان ۱۳۹۷ برگزار شد.
در این مجموعه، مفاهیم پایه و ارکان تشکیلات معرفی شده و نسبت میان «تربیت انسان» و «تشکیلات» با نگاهی عمیق بررسی میشود.
«تربیت تشکیلاتی و تشکیلات تربیتی»، دریچهای است برای فهم اینکه چگونه میتوان تشکیلات را بستری برای پرورش انسانها دانست و همزمان تربیت را در خدمت آرمانهای جمعی قرار داد.


کتاب «چیستی و چگونگی تربیت»
این کتاب، حاصل کارگاه آموزشی دکتر حسین عرباسدی است که در زمستان ۱۳۹۸ به همت بنیاد محیا برگزار شد.
در این مجموعه، ارکان تعلیم و تربیت با الهام از سوره مبارکه کهف و داستان حضرت موسی و حضرت خضر علیهماالسلام بررسی شده و موضوعاتی همچون یادگیری، رشد، ادراک و راهبردهای پرورش انسان مورد بحث قرار گرفته است.
این کتاب تلاشی است برای نگاهی عمیقتر به حقیقت تربیت و شیوههای اثرگذار آن در زندگی انسان.

کتاب«عضو ارشد»
این کتاب، نوشتهی دکتر رجبعلی مظلومی، به نقش «عضو ارشد» در فرآیند تربیتی میپردازد؛ نقشی کلیدی که بهعنوان واسطهای میان مربیان و متربیان عمل میکند و پیامهای تربیتی را به زبان همسالان منتقل میسازد.
در این مجموعه، مفاهیمی همچون «بچه سالم و آزاد کیست»، جایگاه عضو ارشد، ویژگیهای شخصیتی او، و نحوهی اثرگذاریاش بر روند تربیت بررسی شده است. همچنین به این پرسش پاسخ داده میشود که چگونه حضور اعضای ارشد میتواند کار مربی را آسانتر کرده و مسیر تربیت را عمیقتر و اثربخشتر سازد.


کتاب«مهارت خوب زیستن»
این کتاب برگرفته از کارگاه آموزشی حجتالاسلام مجتبی رضایی است که در تابستان ۱۳۹۹ به همت بنیاد محیا برگزار شد.
محتوای آن در دو بخش اصلی تنظیم شده است: مهارتهای ارتباطی زوجین و مهارتهای ارتباطی والدین با فرزندان.
در این مجموعه، موضوعاتی چون شیوههای گفتوگوی مؤثر میان همسران، تفاوتهای جنسیتی، نقشها و مسئولیتهای زوجین، و نیز راهکارهای حل مسئله در ارتباط والدین با فرزندان در مراحل مختلف رشد بررسی میشود.
این کتاب راهنمایی کاربردی برای داشتن خانوادهای صمیمیتر، آرامتر و هدفمندتر است.

کتاب «شناسنامه نفسانی کودک»
این کتاب راهنمایی است برای مربیان و کارشناسان تا با دقت و توجه به رفتار، صفات و حالات کودکان، شناسنامه نفسانی هر کودک را تهیه کنند.
شناسنامه نفسانی ابزاری کلیدی برای شناخت شخصیت، نیازها و توانمندیهای کودک است و به مربیان کمک میکند برنامههای تربیتی را با دقت و اثربخشی بیشتری طراحی و اجرا کنند.
با استفاده از این شناسنامه، مسیر رشد و تعلیم هر کودک روشنتر شده و تربیت او هدفمند و متناسب با ویژگیهای فردیاش پیش میرود.


کتاب«وظایف کارشناسان تربیتی»
این کتاب، راهنمایی کاربردی برای کارشناسان تربیتی است تا نقش خود را بهعنوان نزدیکترین همراه مربی در مراکز تربیتی بشناسند.
کارشناس تربیتی، خادم فرهنگی مربی است و با ارزیابی، پشتیبانی و هدایت صحیح، به مربی کمک میکند تا برنامههای تربیتی را با دقت و اثربخشی بیشتری اجرا کند.
در این مجموعه، وظایف کارشناس، نقش او در تهیه شناسنامه نفسانی کودکان، شناخت انواع متربیان و نحوه همراهی با مربیان بهطور کامل بررسی شده است.

«جزوات تربیتی 1 »
این جزوه، گردآوری و مرتبسازی مجموعهای از دستنوشتههای تربیتی دکتر رجبعلی مظلومی است.
در این مجموعه، موضوعاتی همچون جبران مافات تربیت در خانواده، تمایز اولویتها در تربیت، نقش مادر و مربی در پرورش فرزندان، و اهمیت احترام به شاگرد و پرورش استعدادهای هنری کودکان بررسی شده است.
جزوه، راهنمایی کاربردی برای اجرای تربیت مؤثر و هدفمند در محیط خانواده و مراکز تربیتی فراهم میکند.


«جزوات تربیتی ۲»
این جزوه مجموعهای ارزشمند از نکات و دستنوشتههای تربیتی است که در دو بخش تدوین شده است.
بخش اول، به نقش تربیتی معلم اختصاص دارد و شامل راهبردها، راهکارها و روشهای اجرایی تربیت میباشد (تألیف سید باقر پیشنمازی).
بخش دوم، مجموعهای از دستنوشتههای استاد موسی سعیدی است که به موضوعاتی چون رشد کودک، علم و عمل، ویژگیهای دانشآموز موفق، وظایف مربیان و نیازهای گروههای سنی مختلف پرداخته است.
این جزوه راهنمایی کاربردی برای مربیان، والدین و همه علاقهمندان به تربیت هدفمند و مؤثر فراهم میکند.

جزوات «اخلاقی-معرفتی»
این دو جزوه، گردآوری و تألیف استاد موسی سعیدی، مجموعهای کاربردی از اصول و آداب اخلاقی و معرفتی است که بر اساس آیات و روایات تدوین شده است.
جلد اول به موضوعاتی مانند آداب دعا، شکر، مراقبت، مدیریت غضب، شکیبایی و برادری میپردازد و جلد دوم شامل مباحث همنشینی، نماز، تقوا، توبه، مراقبه، نظم و صلهرحم است.
این جزوات راهنمایی کاربردی برای زندگی اخلاقی و ارتقای معرفت فردی و اجتماعی ارائه میدهند و مطالعه آنها میتواند مسیر رشد اخلاقی و معنوی را روشنتر کند.


کتاب«تلاوت قرآن»
این کتاب، گردآوری و تألیف استاد موسی سعیدی است و به شیوههای صحیح تلاوت و قرائت قرآن میپردازد.
در این مجموعه، علاوه بر آموزش اهداف تلاوت و آداب ظاهری و باطنی، به حقوق استاد و شاگرد، روشهای بهرهگیری از آموزش، و چگونگی تقویت ارتباط معنوی با قرآن توجه شده است.
این کتاب راهنمایی است برای تجربهای عمیق و کاربردی از تلاوت قرآن و استفاده مؤثر از معارف قرآنی در زندگی روزمره.

کتاب«تربیت و تربیت جنسی»
این کتاب(تدریس دکتر حسن رستمی در دوره تربیت مربی نوجوان) به مباحث مربوط به تربیت و تربیت جنسی میپردازد و در قالب یک کارگاه چهار جلسهای ارائه شده است (برگزار شده توسط بنیاد محیا در بهار ۱۳۹۷).
مباحث کتاب شامل تعریفهای درست و غلط از تربیت، پایهها و بنیانگذاران تربیت، بحران نوجوانی و بلوغ، هویت و وابستگی به جنس مخالف، و همچنین زمینههای مختلف نیازهای نوجوانان (نیاز جنسی، نیاز عاطفی، ازدواج و حمایت و پشتیبانی) است.
این کتاب راهنمایی کاربردی برای مربیان و والدین است تا با آگاهی و دقت، نوجوانان را در مسیر رشد و هدایت درست همراهی کنند.


کتاب«کلاسداری»
این کتاب(جلسات سخنرانی حجتالاسلام نظری در دوره تربیت مربی نوجوان) به روشها و مهارتهای اداره کلاس میپردازد (دوره برگزار شده توسط بنیاد محیا در بهار ۱۳۹۷).
مباحث جزوه شامل کلیات کلاسداری، اصول برقراری ارتباط، قالبها و روشهای مختلف اداره کلاس (نمادین، گروهی، قالب چهار میل و …)، مهارتها، تنوعها و مدیریت تکالیف میباشد و هر روش با مثالهای عملی توضیح داده شده است.
این کتاب راهنمای کاربردی برای مربیان است تا کلاسهای خود را به شکل مؤثر، سازمانیافته و جذاب اداره کنند.

کتب«طب ایرانی-اسلامی ۱ و ۲»
جلد اول (مقدمه و شناخت مزاجهای چهارگانه: صفرا، دم، بلغم، سودا؛ مزاج ذهن، روحانی و جسمانی؛ و اهمیت تعامل مزاجها) و جلد دوم (طب و تربیت عقلانی، جسمی، جنسی، اجتماعی و دینی؛ طب و خانواده؛ تأثیر طب بر ازدواج و فرزندآوری؛ طب و اخلاق؛ حجامت، بادکش و اصول کاربردی گیاهشناسی) را پوشش میدهد.
این کتب راهنمای کاربردی برای استفاده از آموزههای طب ایرانی-اسلامی در زندگی شخصی، تربیتی و خانوادگی فراهم میکنند.


کتاب«خلاقیت در زندگی»
این کتاب(کارگاه خلاقیت در زندگی، تدریس آقای حسین افشین منش، برگزار شده توسط بنیاد محیا) به بررسی و آموزش خلاقیت در زندگی میپردازد.
مباحث کتاب شامل کشف استعدادهای فردی، روشهای پرورش خلاقیت در فرزندان و متربیان، پرسش و پاسخهای کاربردی، و ارائه نمونههای عملی برای انگیزه و رشد فردی است.
این کتاب راهنمایی عملی برای استفاده از خلاقیت در زندگی شخصی و تربیتی فراهم میکند و به افراد کمک میکند استعدادهای خود و دیگران را بهتر شناسایی و پرورش دهند.

کتاب«نگاه به انسان در مکاتب غربی»
این کتاب(جلسات درس حجتالاسلام دکتر سید احمد رهنمایی) به بررسی انسانشناسی و نگرشهای مختلف در مکاتب فلسفی غرب میپردازد.
مباحث کتاب شامل چرایی «نه گفتن به غرب»، بررسی انسانشناسی از منظر فلسفه غربی، ضرورت انقلاب فرهنگی، نگرشها در مکاتب غربی (رویکردهای اسمی، تحلیلی و انسانمحور)، و معرفی مکاتب وجودگرایان و انسانمدارها همراه با نقدهای مربوط به انسانمداری است.
این کتاب راهنمایی کاربردی برای فهم نگرشهای غربی نسبت به انسان و مقایسه آن با دیدگاههای اسلامی فراهم میکند.


کتاب«ضرورت و ارکان تشکیلات»
این کتاب(مکتوبسازی کلاس «ضرورت و ارکان تشکیلات»، تدریس خانم مهدیپور، ویژه کارکنان و مربیان بنیاد محیا) به بررسی ستونها و ارکان تشکیلات و جایگاه انسان در تشکیلات اسلامی میپردازد.
مباحث جزوه شامل ضرورت تشکیلات، جایگاه انسان و آدم در عالم و تشکیلات، نقش امام و غایت تشکیلات اسلامی، کارگردان و بازیگران تشکیلات، و اصول تمرکز نیرو در تشکیلات است.
این کتاب راهنمای عملی و نظری برای آشنایی با ساختارها و کارکردهای تشکیلاتی و تربیتی در محیطهای اسلامی فراهم میکند.

کتاب«نگاهی نو به هدف ازدواج»
این کتاب(کارگاه «نگاهی نو به هدف ازدواج»، تدریس آقای محمد سعیدی، ویژه متربیان مجموعه) به بررسی جنبههای اثرگذار و کلیدی در ازدواج با نگاه اسلامی میپردازد.
مباحث کتاب شامل ضرورت و اهداف ازدواج، ملاکهای انتخاب همسر، سن و بلوغ، مسائل مالی و کاری طرف مقابل، مهریه و جهیزیه است.
این کتاب راهنمای نظری و عملی برای تصمیمگیری آگاهانه و اسلامی در زمینه ازدواج فراهم میکند.

منابعی برای تربیت هوشمندانه و اثرگذار
این مجموعه کتب، حاصل پژوهش، تجربه عملی و دانش علمی در حوزههای تربیتی، اخلاقی، معرفتی و خانوادگی است. مطالعه دقیق آنها به مربیان، والدین و علاقهمندان کمک میکند تا با درک عمیقتری از مفاهیم تربیتی، مهارتهای عملی و راهبردهای کاربردی، مسیر رشد فردی و اجتماعی خود و دیگران را هدفمند و اثرگذار بسازند. بهرهگیری از این منابع، فرصتی است برای تلفیق علم و عمل و ایجاد تغییرات واقعی در زندگی و تربیت نسل آینده.
